برای بیداری*أَللهُمَ نـَوِّر قـُلوُبَنــَا بالقـــُرآن*
أَفَلَا يتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد/24)*** آيا آنها در قرآن تدبر نمي‌کنند، يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟!

http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/52370014202403958436.gif

 

سلام دوستای خوب و همراهان همیشگی

 

 

امروز نیتم اینه که کمی درباره دعا با هم صحبت کنیم

البته نه درباره شرایط دعا کردن یا اینکه چرا دعا مستجاب نمیشه یا....

 

میخوام درباره نحوه دعا کردن و اینکه چی بخوایم یه کمی صحبت بکنیم

 

البته مثل همیشه منبع صحبتهام کلام خداست ولاغیر

 

آیات 200 تا202 سوره مبارکه بقره رو یه نگاهی بندازین

 

...فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ

(البقرة/200)

...بعضی از مردم می‌گویند: «خداوندا! به ما در دنیا، (*نیکی*) عطا کن!» ولی در آخرت، بهره‌ای ندارند.

خداوند در این آیات درباره کسایی صحبت به میان میاره که فقط و فقط دنبال مسایل و مشکلاتشون توی این دنیا هستن و انگار نه انگار که دنیای دیگه ای هم پیش رو دارن و فقط و فقط میگن:

«خدایا هرچی میخوای بدی توی دنیا بده»

در نتیجه وقتی به سرای باقی میرن هیچ زاد و توشه ای با خودشون نبردن و اونجا هیچ بهره ای ندارن

ولی توی آیه بعد به دسته ای از مردم اشاره میکنه که هم دنبال خیر و سعادت دنیوی شون هستن و هم خیر و سعادت اخروی شون؛

 

 وَمِنْهُمْ مَنْ یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

(البقرة/201)

و بعضی می‌گویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (*نیکی*) عطا کن! و در آخرت نیز (*نیکی*) مرحمت فرما! و ما را از عذاب آتش نگاه دار!»

 

از خدا میخوان که :

«خدایا هم در دنیا و هم در آخرت خیر و نیکی به ما عطا بفرما»

و نتیجه ای هم که می بینن اینه که خداوند میفرماید:

 

 أُولَئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ

(البقرة/202)

آنها از کار (و دعای) خود، نصیب و بهره‌ای دارند؛ و خداوند، سریع الحساب است.

 

یعنی اونچه که با دعا از خدا خواستن و برای رسیدن بهش هم کار و تلاش کردن رو هم توی این دنیا میبینن و هم توی اون دنیا بهره اش رو میبرن

 

حالا چند نمونه از این دعاها از زبون ائمه اطهار رو براتون نقل میکنم:


- عبدالاعلى گوید: درباره این آیه از حضرت صادق علیه السلام تفسیر و توضیحى خواستم ، حضرت فرمود:مقصود رضوان الهى و بهشت در آخرت ، و وسعت در زندگى و معاش و خوش خلقى در دنیاست. 1
- حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود:مقصود در این آیه همسر شایسته در دنیا و بهشت در آخرت است. 2
- پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:کسى که دلى شکرگزار، و زبانى در کار ذکر خدا، و همسر مؤ منى را که او را در امور دنیا وآخرتش یارى رساند داشته باشد، خداوند در دنیا و آخرت به او حسنه داده و از عذاب آتش او را نگه داشته است. 3
- در حدیث آمده است که :حضرت رسول صلى الله علیه و آله به عیادت مرد مسلمانى رفتند که از بیمارى رنج مى برد. حضرت به او فرمود: آیا دعا کردى و چیزى از او خواستى ؟ بیمار گفت : آرى : این گونه با خدا سخن مى گویم : بارالها، اگر مرا در آخرت مى خواهى عذاب کنى ، آن را در این دنیا برایم قرار ده .
حضرت فرمود:سبحان الله !تو طاقت چنین عذابى ندارى ، چرا نگفتى :ربنا ءاتنا فى الدنیا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار.
آن بیمار این گونه دعا کرد و خداوند شفایش داد. 4

-«محمد بن ابراهیم» به امام کاظم (ع) نوشت:
سرورم! اگر صلاح می دانید به من دعایی بیاموزید که در تعقیب نمازهایم بخوانم و خداوند با آن دعا خیر دنیا و آخرت را به من عطا فرماید. حضرت در پاسخ او نوشت: این دعا را بخوان.
«اعوذ بوجهک الکریم و عزتک التی لا ترام، و قدرتک التی لا یمتنع منها شیء من شر الدنیا و الاخره و من شر الاوجاع کلها»
«پناه می برم به بزرگواری و عزتت که خستگی ناپذیر است و نیز قدرت بیکرانت که هیچ چیز جلوی آن را نگیرد، از شر دنیا و آخرت و از شر همه دردها»

- مردی از اهل کوفه که با کنیه ی ابو جعفر شناخته می شد از امام صادق علیه السلام دعایی برای دعا کردن درخواست کرد امام پاسخ فرمودند : بله ، بگو
« یَا مَن أَرجُوهُ لِکُلِّ خَیرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ عَثرَةٍ ، وَ یا مَن یُعطِی بِالقَلِیلِ الکَثِیرَ ، یا مَن أَعطَی مَن سَأَلَهُ تَحَنُّناً مِنهُ وَ رَحمَةً ، یا مَن أَعطَی مَن لَم یَسأَلهُ و لَم یَعرِفهُ ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَعطِنِی بِمَسأَلَتِی مِن جَمِیعِ خَیرِ الدُّنیا وَ جَمِیعِ خَیرِ الآخِرَة ، فَإِنَّهُ غَیرُ مَنقُوصٍ ما أَعطَیتَنِی ، وَ زِدنی مِن فَضلِکَ یا کَریمُ . »
( الکافی ج۲ ص۵۸۵ = الکافی کتاب الدعاء ، باب دعوات موجزات لجمیع الحوائج الدنیا و الآخرة ، حدیث۲۰ = آخرین باب قبل از کتاب فضل قرآن در آخرین جلد اصول کافی ، حدیث۲۰ )
ترجمه ی دعا به :
« ای کسی که برای هر خیری بدو امید دارم و نزد هر لغزشی از خشم او در امانم ، و ای کسی که در برابر کم اندک بسیار می دهد ، ای کسی که عطا دهد به هر که از او خواهد از مهربانی و رحمت ، ای کسی که عطا بخشد بدان که از او نخواهد و او را نشناسد ، رحمت فرست بر محمد و آل محمد و به خواهش من از همه ی خیر دنیا و همه ی خیر آخرت به من عطا کن ، زیرا براستی که از عطای تو به من کاستی پدید نشود و از فضلت برای من بیفزا ، ای کریم . »

http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/52370014202403958436.gif

 

پی نوشت:

--------------------------------
1 - تفسیر البرهان ، ج ۱، ص ۲۰۳.
2 - مجمع البیان ج ۲، ص ۲۹۸.
3 - مجمع البیان ، ج ۲، ص ۲۹۸.
4 - تفسیر ابن کثیر ج ۱، ص ۴۳۳ تفسیر ابوالفتح ، ج ۲، ص ۱۳۴.

[ ۱۳٩٠/٩/٢۱ ] [ ٩:٤۸ ‎ق.ظ ] [ ] [ نظرات () ]
.: Desing By: M-Graphic & MTSOFTG :.
درباره ما
نويسندگان
موضوعات وبلاگ
صفحات اختصاصی
پیچ رنک و الکسای وبلاگ
امکانات وب

آیه های انتظار

آيه هاي انتظار

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ.

خدمات وبلاگ نویسان جوان


آپلود عکس


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری


 خرید اکانت نود32كد لوگوي ما
خرید اکانت نود32دریافت کد">